Bmw huutokaupasta - e39 touring projekti (osa 1)

Tuli hankittua huutokaupat.comin kautta toinen Bmw. Kyseessä on e39 520iA touring, suomiauto ("karvalakkimalli") ja ajettu alle 240tkm, vuosimallia 2001 eli facelift, moottorina m54b22 eli 2.2 litrainen 170hv:n mylly, värinä hiukan harvinaisempi Schiefergrün metallic (449).
Auton myynti-ilmoituksessa kerrottiin abs-valon palavan ja muitakin puutteita voi olla, niistä lisää tulevissa postauksissa.
Katsastusaika on umpeutunut ja tarkoituksena olisi saada auto korjattua ja katsastettua.
Ostin auton täysin näkemättä sitä. Autonkuljetus Sjöberg kuljetti auton Lempääläisestä autoliikkeestä Espooseen kotipihaan, jossa pääsin sen ensikertaa näkemään livenä, sitten pääsinkin tutkailemaan auton kuntoa ja mitä osia siihen tulee uusia. Ruostetta on tyypilliseen tapaan ainakin helmoissa, takaluukussa, etuovissa ja takakaarissa, näitäkin tullaan varmasti tulevaisuudessa kunnostamaan.
Auton hankintahetkellä elettiin marraskuuta eli auto on ehtinyt olla minulla jo n.5kk ennen tämän postauksen julkaisua.
Auto toimitettiin kesärenkaat alla joten renkaiden vaihto oli yksi ensimmäisiä toimenpiteitä, joita autolle tein. Auto myytiin tiedolla "kahdet hyvät renkaat" ja niinhän se toisaalta olikin sillä pintaa niissä kyllä on hyvin jäljellä ja talvirenkaissa nastoja, mutta talvirenkaat ovat vuodelta 2009 eli yli kymmenen vuotta vanhat ja kesärenkaista yksi oli paistettu vuonna 2012, muiden ollessa vielä melko tuoreet, vuodelta 2019. No, ryhdyin kuitenkin renkaiden vaihtoon, josta seurasi heti vastoinkäymisiä. Joku oli nimittäin vetänyt pultit niin tiukkaan, että niitä ei meinannut saada millään auki. Sain vaihdettua yhden renkaan, mutta seuraavan kohdalla tarvikevanteiden lukkopulttiavain katkesi yrittäessäni vääntövarren kanssa vääntää pulttia auki, yritettyäni ensin akkukäyttöisellä pulttipyssyllä ampua niitä auki tuloksetta.
Renkaiden vaihto sai siis vielä hieman odottaa...
Katkenneen avaimenpään sain pois poraamalla siihen reiän ja sen jälkeen kiertämällä siihen vastakierretapin. Löysin pultteihin uuden sopivan avaimen Vannetukun valikoimasta ja sen saatuani sain renkaat lopulta vaihdettua, sain pultit väännettyä auki edellä mainitsemallani vääntövarrella ja käyttämällä sen jatkona vielä hallitunkin onttoa tunkkausputkea, joka menee kätevästi sisäkkäin vääntövarren kanssa. Huh, tiukassa oli!
Tässä vielä kuvia autosta. Sitten ei muuta kuin kohti uusia vastoinkäymisiä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mankan irrotus ja uuden asennus - BMW e39

Angel eyes rinkuloiden asennus ja xenon-polttimoiden vaihto

BMW Scanner 1.4.0