Angel eyes rinkuloiden asennus ja xenon-polttimoiden vaihto

E39:n faceliftissä, joka tuli 9/2000 oli jo tehtaalta tullessaan keulalla angel eyesit, vilkut oli vähän erilaiset ja takana oli led-valot. Omani on valmistettu 5/2000, eli viimeisimpiä prefacelift-malleja.
Halusin päästä eroon tylsistä porkkanavilkuista ja kellertävistä polttimoista, siispä päätin asentaa ajovaloihin uudet kuoret, sekä parkeiksi angel eyes rinkulat. Kalliimpi tapa on toki hankkia kokonaiset facelift-umpiot, mutta mitä suotta, kun näin pääsee reilusti halvemmalla ja autoon saadaan pientä tuning henkisyyttä (kaikki eivät sitä toki halua) ja siitä huomaa ettei se ole oikeasti facelifti.
Aiemmin olin jo asentanut autoon puna/savu-sävyiset LED-takavalot, jotka näyttävät tältä:


Thuuning!


Ensimmäisenä otetaan umpio irti. Liittimet
irti takaa ja umpio on parilla pultilla
yläpuolelta kiinni.

Pari pulttia myös alapuolella, tuolla xenonin
ballastin takana ja sen vieressä. Nyt voit
vetää umpion pois. Tämän jälkeen täytyy
irrottaa umpion kuori, joka kiinni klipsuilla
ympäri umpiota. Lähtee helposti, kun varovasti
kampeaa.


Seuraavaksi otetaan linssit irti. Klipsit lähtee
ruuvarilla kampeamalla, mutta varovasti,
menee helposti rikki.
Jotkut asentavat rinkuloita myös linssin
takapuolelle, mutta itse halusin laittaa ne sen
etupuolelle, jolloin rinkulan muoto erottuu
paremmin, kun linssi ei heijasta valoa
koko umpioon.


Aukkoa joutuu vähän yläreunasta työstämään,
jotta rinkula mahtuu paikalleen. Paketin mukana
tulevat klipsut ja teipit on huonoja, joten
kiinnitin rinkulat Permatexin liimautuvalla
silikonilla, joka on säänkestävää ja ne on
ainakin toistaiseksi pysyneet hyvin
paikoillaan.

Kun silikoni on kuivunut niin sitten vaan
linssit takaisin paikoilleen. Kun vaihdoin myös
ajovalojen kuoret, niin jouduin vaihtamaan
vanhoista kuorista xenonille tarkoitetun
lyhkäsen valon linssin uusiin kuoriin.
Vaihdoin samalla myös xenon-polttimot,
koska toinen oli aika ajoin pimeänä.
Liitin lähtee kääntämällä irti. Sen jälkeen
kumisuojus pois.

Lukitusrengas on kolmella torxilla kiinni.
Sen irrottamisen jälkeen polttimon saa pois.
Uusi tilalle ja kokoaminen päinvastaisessa
järjestyksessä. Sehän kävi helposti!



Umpion lasi paikalleen. Pujotin rinkuloiden johdot
parkkipolttimon reiästä. Umpio paikalleen ja toiselle sama
homma.

Rinkuloiden kytkentä:

Paketissa tuli rinkuloille relejohtosarja.
Otin rinkuloille herätteen apparin puolen
suodatinkotelon alla sijaitsevasta boksista,
siniharmaalta parkin johdolta ryöstöliittimellä.



Plussa akulta tulevaan plusnapaan...


...ja miinus maadoituspisteeseen.


Johtosarjassa oli myös toinen herätejohto, jota jatkoin,
vedin sen konepellin avausvaijerin juuresta kuskin
jalkatilaan...



...ja kytkin sen jalkatilan sivupaneelin alla sijaitsevaan
sinipunaiseen ovivalon johtoon.
Nyt rinkulat syttyvät aina sisävalojen kanssa
tervetulovaloiksi. Tsekatkaa videoklippi täältä: >klik<


Lopputulos on tämän näköinen. Nyt näyttää jo paljon
paremmalta. Sivuvilkutkin tuli vaihdettua savun sävyisiksi,
ja tarkoituksena olisi vielä vaihtaa rek.kilven valot ja
kaikki sisävalopolttimot ledeiksi.


Xenon-polttimon vaihto ei auttanut valon räpsymiseen, joten jouduin vaihtamaan ballastin eli boksin joka muuttaa 12v-jännitteen xenonille sopivaksi. Sain sellaisen edullisesti käytettynä vähemmän ajetusta autosta, ei räpsy valot enää.

Rinkuloista vielä sen verran, että jouduin ledien pienemmän virrankulutuksen vuoksi kytkemään parkkivalojen johtoihin pienet 39ohm vastukset, kun auto "luuli", että polttimot on palaneet.
Nyt näkee ajella kun on valot kunnossa! Ei muuta kun talven alkuja kaikille teille!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mankan irrotus ja uuden asennus - BMW e39

BMW Scanner 1.4.0