BMW Scanner 1.4.0

Tervehdys taas pitkästä aikaa. Viime postauksesta onkin jo todella pitkä aika, joulu meni ja kesäkin alkaa olla jo loppupuolella. Autoakin on tullut huollettua ja korjailtua tänä aikana reilusti, mutta ei siitä sen enempää. Tällä kertaa aiheena on vikakoodinluku-/ohjelmointisofta BMW Scanner 1.4.0. Ajattelin kirjoittaa kattavat ohjeet sen asennuksesta ja käytöstä. Esimerkkinä tässä on e39, mutta toimii myös e38:n, e46:n, e53:n, e83:n ja e85:n kanssa. Aloitetaan, let's start!

Aivan ensimmäiseksi tarvitaan tietenkin piuha, sekä softa. Niitä saa tilattua vaikkapa Ebaystä, sekä monista verkkokaupoista. Itse tilasin 24hshop.fi:stä. Lisäksi voi kysellä sattuisiko toisilta harrastajilta löytymään ylimääräisiä.

Postissa tuli tämän näköinen pulikka.

Lisäksi tarvitset tällaisen, jos konehuoneestasi löytyy
BMW 20-pin pistoke eli e39:n kohdalla 9/2000 asti.
Omastani löytyy myös OBD2-pistoke.

Asensin ohjelman Windows 10-läppärille. Asennus oli hiukan monimutkainen, mutta lopulta kuitenkin onnistui. Piuhan mukana tuli siis levy, jolta ohjelma asennetaan koneelle. Siitä saa ohjelmointisoftan, mutta levyllä olevat piuhalle tarkoitetut ajurit eivät Windows 10:ssä toimi. Siispä etsimään netistä. Osoitteesta ftdichip.com löytyy uusimmat ajurit. Niiden asentamisen jälkeenkään scanneri ei vielä pelitä, joten tulee tehdä seuraavat kommervenkit: Haetaan Windowsista "laitehallinta", sieltä löytyy kohta "muut laitteet", jossa näkyy "BMWScanner" keltaisella kolmiolla. Klikataan hiiren oikealla ja valitaan "päivitä ohjainohjelmisto". Sen jälkeen valitaan "etsi ohjainohjelmistoa tietokoneesta". Sitten "USB ohjaimet" -> "FTDI" -> "USB Converter". Vahvistetaan koneen varotteluista huolimatta, ja johan pelittää!


Lopputuloksen pitäisi näyttää tältä.
Sitten piuha kiinni autoon. OBD-pistoke löytyy tuolta.
Tätä kautta pääsee käsiksi moottorinohjaukseen.
Piuhan toinen pää kiinni koneeseen, autoon virrat päälle ja
ohjelma käyntiin.
Näytölle ilmestyy BMW Scanner, sekä Switch ON ignition and press "Continue". Klikataan siis "Continue". Nyt herjaa IKE:ä ja EWS:sää, kun piuha on kytketty OBD2-pistokkeeseen. Klikataan molempien kohdalla "OK".
Scan nappia klikkaamalla ohjelma skannaa järjestelmät,
kaksoisklikataan DME:n kohdalla, niin aukeaa tällainen näkymä
jossa vikakoodit näkyy.
Sitten siirrytään konehuoneen puolelle,
sieltä löytyy tämän näköinen pistoke.
Nyt löytyy enemmän järjestelmiä.
Kohdasta "Units" löytyy eri järjestelmiä, joiden asetuksia pääsee
muuttamaan rasti ruutuun periaatteella.
Tässä esimerkkinä LCM (light check module).
Valitaan siis järjestelmä, esim. LCM,SRS,IKE,EWS,ZKE,
jonka jälkeen klikataan "Coding data".
Autoon pääsee koodaamaan esim. vilkkujen välähdyksiä,

jenkkiparkkeja, sekä paljon muuta.

Itse laitoin päälle Daytime running light Danishin, jolloin valokytkimen ollessa ON asennossa valot syttyy ja sammuu, kun virrat laitetaan päälle ja pois, vilkkujen välähdykset lukituksen yhteydessä, sekä parkkitutkan ON merkkiäänen eli, kun laittaa pakin päälle kuuluu piippaus.

Helppoa, eikö? Aivan mitä tahansa ei kuitenkaan kannata mennä klikkailemaan, jos ei tiedä mihin se vaikuttaa. Nimimerk. ei mennyt kauaa etsiessä asetusta mistä joku toiminto oli mennyt päälle.
Mukavaa loppukesää kaikille ja hauskoja hetkiä BMW Scannerin parissa! Tschüs!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mankan irrotus ja uuden asennus - BMW e39

Angel eyes rinkuloiden asennus ja xenon-polttimoiden vaihto