Mankan irrotus ja uuden asennus - BMW e39

Pitihän siihen Bemariin saada vähän parempaa äänentoistoa, joten päätin aloittaa soittimen vaihdolla. Bemarin orkkis business-radiokasettisoitin, kun ei ole sieltä ihan parhaimmasta päästä äänenlaadun ja säätöjen suhteen, eikä sillä voi kuunnella muuta kuin radiota ja c-kasetteja. Tässä siis kuvalliset irrotus- ja asennusohjeet ko. toimenpiteestä.

Uudeksi mankaksi valitsin Alpinen cde-w296bt 2din-soittimen, josta löytyy mm. bluetooth ja dsp-prosessori laajoilla säätömahdollisuuksilla. Säätöjä voi tehdä myös Androille ja ios:lle saatavalla TuneIt-sovelluksella, jonka totesin erittäin käteväksi.
Opiskelijalle tämä oli erittäin hyvä vaihtoehto edullisuutensa takia. Lisäksi hintalaatusuhde on mielestäni erittäin kohdallaan. Nyt menee jo turhaksi mainostamiseksi, joten aloitetaan.

Mitenhän se soitin lähtee irti? Hmm...
Kas, volumenupin sai irti, sen alta löytyy pieni kolo,
josta pienellä kuusiokoloavaimella
vastapäivään kääntämällä lukitus vapautuu.
Midi lähtee vetämällä irti,
nyt voit irrottaa sen sivussa olevan liittimen.
Löysää punaisella ympyröityjä ruuveja
sen verran, että saat kasettisoittimen
vedettyä irti.
Sitten vielä liittimet irti.
Jotta soittimen kehikon saa ehjänä irti, täytyy koko alakonsoli
irrottaa, tai ainakin löysätä sen verran, että kehikon saa pois.
Koristelista veks ja ruuvit irti...
...kuskin puolelta myös.
Hanskalokeron sivusta...
...toiselta puolelta.
Kuvassa näkyvän tulpan alta löytyy myös yksi ruuvi.
Ja vielä kehikon ruuvit irti.
Noniin, saanen esitellä:
Alpine cde-w296bt
Nyt päästään asennuspuuhiin!
Tilasin samalla myös e39 2din asennuskitin, jonka mukana
kuvassa näkyvä kehikkokin tuli.
Sitten handsfree-mikrofonin asennusta. Irrotin valot ja tuon
verhoilun tuosta.
A-pilarin verhous täytyy irrottaa, jotta saa
piuhan nätisti sen alle.
Airbag-laatan alta löytyy ruuvi.
Aurinkoläppä irti kiinnityksistään, niin saa kattoverhoilua
vähän raotettua. Tämän jälkeen johdon pujottaminen
onkin helppoa. Sitten vedin sen vielä ratin alla olevien
muovien takaa soittimelle.
E39-kitin mukana tuli myös rattisäädinadapteri, sekä yleisleadi,
jolla saa rattisäätimien signaalin ohjattua soittimelle. Alpinen
tapauksessa piti leadin liittimestä irrottaa vihreä silmukkajohto,
jotta säätimet toimii.
Verhoilut kiinni ja mikki paikalleen.
Tuossa se ei muuten kovin kauaa pysy.
Kiinnitin sen myöhemmin tuohon lukuvalon kulmaan, muoviin.
Alakonsoli myös takaisin paikoilleen.
Asennussarjan mukana tuli tällainen adapteri, joka sopii ns.
diversiteettiantennin liittimeen. Jouduin siis ostamaan
Motonetistä toisen adapterin, joka sopii tavalliseen
antennijohtoon. Diversiteetti jätetään kytkemättä.
Seuraavaksi johtojen kytkentä soittimeen.
Soittimen mukana tullut johtosarja, mikrofonin, rattisäätimien
sekä antennin johdot omiin liitäntöihinsä.
Johdoista sen verran, että Alpinessa on remote- ja power antenna-
johdot. Power antenna-johto oli aiemmin yhteydessä antennivahvistimeen,
joten sen sijasta piti kytkeä remotejohto antennivahvistimeen.
Power antennassa ei ole jatkuvaa virtaa, joten vahvistin saa virtaa vain hetken
aikaa käynnistettäessä radio, tarkoitettu siis vain
moottoroidulle antennille. Tämän tein ensimmäisellä kerralla
väärin ja ihmettelin, kun radio ei kuulunut kunnolla.
Sitten johdot nippuun. Otin soittimesta metallisen
asennuskehikon kokonaan veks ja ruuvasin asennussarjan mukana
tulleet muovit, joilla se lukitaan kehikkoon, sen kylkiin.
Soitin paikalleen ja paneeli myös.
Lopuksi vielä säädöt ja asetukset kohdilleen
ja ei kun popittamaan. Äänenlaatu parani huomattavasti,
mutta ei vielä tarpeeksi, joten seuraavaksi menee kaiuttimet vaihtoon.
Tällaista tällä kertaa. Näin aluksi perehdytäänkin varmaan vain äänentoistoon. Aloitteleva hifisti, kun olen. Se tunne, kun kuulet musiikkia hyvällä äänenlaadulla... Se on mahtava ja siihen tulokseen itsekin pyrin! Katsotaan, mitä tuleman pitää!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Angel eyes rinkuloiden asennus ja xenon-polttimoiden vaihto

BMW Scanner 1.4.0