E39 -maailman paras auto?

Tervehdys ihmiset, ja tervetuloa elämäni ensimmäisen blogin ensimmäisen postauksen pariin!

Jotain itsestäni (ja tästä blogista):
Olen 18-v autoista (ja erityisesti Bemareista) kiinnostunut vasta autoilun aloittanut harrastaja ja opiskelen ajoneuvoasentajaksi. Tarkoitukseni on tämän blogin avulla tarjota tietoa ja vinkkejä muille harrastajille, autoilijoille sekä muuten vaan autoista kiinnostuneille, autoiluun ja autojen korjaukseen, huoltoon yms. liittyen. Mielelläni myös vastailen kysymyksiinne, joita voitte jättää kunkin postauksen kommenttikentässä.

Näin alkajaisiksi voisin esitellä teille ensimmäisen autoni, joka on BMW e39 528i sedan vm. 2000. Voimaa matkantekoon tarjoilee 193hv kehittävä 2.8l kuusisylinterinen M52b28TU-koodilla kulkeva moottori. Okei, moni saattaa tässä vaiheessa sanoa, että eihän tuo ole ensimmäiseksi autoksi sopiva ollenkaan, mutta mielestäni autossa pitää olla tarpeeksi tehoja, eli ainakaan kovin paljon alle 2.5 litrainen ei siis riitä, varsinkaan näin painavan auton voimanlähteeksi. Lisäksi e39 on monessa suhteessa erittäin hyvä valinta, vaikka se iso auto onkin, eipähän ainakaan käy ahtaaksi.

Auto on edellisen omistajan muutama vuosi sitten Saksasta tuoma, joten varustelistaltahan on luonnollisestikin ruksailtu monenlaista ekstraa. Autosta löytyy mm. musta nahkasisusta, sporttipenkit edessä, lasikattoluukku, parkkitutka takana, automaattisesti tummentuvat peilit, tehopesuri, xenonit, m-sportin alusta sekä automaatti-ilmastointi. Mikään hinnat päättyen mallihan tämä ei kuitenkaan ole, mutta luksusta on silti aivan riittämiin omiin tarpeisiini. Ensimmäisten kokemusten perusteella sanoisin, että ajo-ominaisuudet ja -mukavuus tässä autossa ovat erittäin kohdallaan, ja mikä parasta, auto on todella hiljainen. Lähes kaikki melu pysyy auton ulkopuolella ja näin ollen pienikin ylimääräinen napsahdus sisätiloissa on häiritsevä.

"Eekolmeysiähän" on monessa yhteydessä kehuttu maailman parhaaksi autoksi, mutta onko se todella sitä? Autoa lähestyessäni huomaan: se näyttää autolta, se tuoksuu autolta, se tuntuu autolta ja... se... se todellakin on Auto (ja huom. auto isolla Aalla!). Mitä lähemmäs autoa pääsen, sitä enemmän alkaa tuntua siltä, että sen suunnittelun lähtökohtana on ollut juurikin nämä sanat. Siispä päädyin siihen tulokseen, että se pitää täysin paikkansa. Kyseinen baijerilainen on erittäin onnistunut kokonaisuus, vaikkakin jotain moitittavaa tietysti aina löytyy. Liekö suunnittelija jäänyt auton suunniteltuaan saman tien eläkkeelle, sillä yhtä hyvää autoa ei sen jälkeen ole valmistettu. No, ehkä jäämme odottamaan, jospa hänen jälkikasvullaan tai jälkikasvun jälkikasvullaan jne. ilmenisi vastaavanlaisia taitoja. Hehe!😃

Lopuksi hiukan kuvia teksteineen:

Tällainen menopeli...

...ja tällainen.

Tällainen...

...ja sisältä tämän näköinen.
Toiselta puolelta...

...ja takapenkki.

Hieno on!

Sopii sinne vähän tavaraakin.

Ja lopuksi se paljon kehuttu ja tärkein osa autoa - moottori.
Noniin, tähän on hyvä päättää ensimmäinen postaukseni. Seuraavassa postauksessa asennetaan e39:iin uusi mankka, joka edellisissä kuvissa itse asiassa jo näkyykin, vanhan BMW business-kasettisoittimen tilalle. Aurinkoista loppukesää kaikille!

Kommentit

  1. Hieno e39 sedan sinulla! Kiva, että löysin blogisi. Täytyy lueskella sinun kirjoituksia enemmän. Onko ollut paljon huollettavaa bemarissa? Veljelläni myös e39 ja onneksi on pienellä auton huoltamisella täällä Hämeenlinnassa selvinnyt. https://www.jjlservice.fi/

    VastaaPoista
  2. Kiitos, kiva, että pidit blogistani!
    Onhan tuota tullut huollettua useilla tuhansilla euroilla. Lähinnä antureita, tiivisteitä, letkuja ja alustan osia on pitänyt uusia. Mukava, että siellä on selvitty pienellä huoltamisella.
    Nykyäänhän auto on etenkin sisältä aika erinäköinen kuin tämän postauksen kuvissa ja tulee muuttumaan vielä ulkopuoleltakin lisää ja korin kunnostusta on myös tiedossa, sillä ruoste on päässyt iskemään erityisesti helmoihin.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kirjoituksesta, komea auto! Meillä menee juuri oma menopeli BMW-huoltoon. On kyllä kauan pysynyt hyvänä, mutta nyt täytyy tehdä joitain pakollisia toimenpiteitä. Tyytyväinen bemarin omistaja! Hienot nuo sisätilat.
    https://www.mrvuorinen.fi/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentteja voit jättää alas kommenttiboksiin. Kiitos mielenkiinnostasi blogiani kohtaan!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mankan irrotus ja uuden asennus - BMW e39

Angel eyes rinkuloiden asennus ja xenon-polttimoiden vaihto

BMW Scanner 1.4.0